Tolna Hírek
Naptár
Látogató számláló
Tolna város sportkoncepciója, sportfejlesztési koncepciója
Hosszú távú helyi sportkoncepció
Hosszú távú Sportkoncepció
„Szeresd az egészséged, mert ez a jelen,
védd a kisgyermekeket, mert ez a jövő.
Őrizd szüleid egészségét, mert
múlton épül fel a jelen és a jövő.”
Bárczi Gusztáv
I. Preambulum
Az Országgyűlés az Európai Sport Chartával összhangban megalkotta a 2004. évi I. törvényt a sportról:
„Magyarország Országgyűlése kinyilvánítja, hogy a nemzet közössége a test művelését, a sportot, a nemzet alapértékének, kívánatos célnak tekinti. A nemzet értékei között tartja számon a sport által elért eredményeket és elismeri a sport egyént és közösséget erősítő értékeit. A sport legelőbb is a lelki egészség alapja, amely hozzátartozik az egészséges nemzet, az egészségét megőrizni akaró polgár értékrendjéhez.
A sport a közjó része. Erősíti a közösség tagjainak egymáshoz tartozását, miként az egyén testi és lelki egészségét.”
Tolna múltja és jelene, a lakossági igények, a verseny-és szabadidős sportban elért kiemelkedő teljesítmények erkölcsi megközelítésben is arra késztetik az Önkormányzatot, hogy a sportot - annak minden formáját és változatát - ne csak gazdaságossági szempontok szerint, hanem - közvetett előnyeit a lakosságra - annak minden korosztályára kifejtett pozitív hatásait is mérlegelve járjon el.
II. A város hagyományai, előzmények
A város történetében több sportágat is űztek versenyszerűen. Kiemelkedő jelentőséggel bírt az úszás és vízilabda, mely mára ismert okok miatt teljesen megszűnt. Méltó utódja ma a kajak-kenu sportág, melyhez a jelenlegi feltételek adottak. A korábbi sportágból is csak a nagy hagyományokkal rendelkező labdarúgás, az asztalitenisz és a kézilabda maradt fenn.
A Tolnai Sport Egyesületnek korábban két - asztalitenisz, kézilabda - szakosztálya volt. A szétválást követően négy önálló sportegyesület jött létre és működik városunkban:
- FASTRON AC - Asztalitenisz
- TOLNA KC - Kézilabda
- TOLNAI KAJAK-KENU SPORT EGYESÜLET
- TOLNA VÁROSI FUTBALL CLUB ÉS SZABADIDŐS TÁRSASÁG – Labdarúgás
Az egyesületek száma a későbbiek során tovább emelkedett:
- TOLNA-MÖZSI FUTSAL SPORTEGYESÜLET
- TANREN KARATE SPORTEGYESÜLET TOLNA
- VITÁL SPORT ÉS SZABADIDŐ EGYESÜLET
III. Helyzetelemzés
A helyi sportélet palettája igen színes, a sportolni vágyók számos sportág – csapat és egyéni, látvány- és küzdősport – közül választhatnak. Egyesületi színekben a városban mintegy félezren sportolnak rendszeresen.
III/1. Versenysport és eredmények
A versenysport színvonala meglehetősen magas városunkban. A település, méretéhez képest kiemelkedően sok kiváló országos, illetve nemzetközi sporteredménnyel büszkélkedhet. A versenysportban elért jó eredmények a sportolók személyes sikerélménye, illetve a város hírnevének öregbítése mellett az utánpótlás korosztályoknak szolgál követendő példával. Jól működő helyi felnőtt versenysport nélkül jóval kevesebb a motiváció a fiatalok számára.
III/2. Szabadidős sport
A városban a versenysport mellett több sportszervezet is működik, amely szabadidős sporttevékenységet kínál. Ezeken kívül néhány olyan civil egyesület is biztosít családi, illetve tömegsport lehetőséget, melyek fő tevékenysége nem a sport. A Tolnai Kulturális Központ és Könyvtár saját szervezésű sportfoglalkozásokat, sporttáborokat is tart, melyek szintén nagy érdeklődési kört vonzanak.
Sportegyesületeink többségében önkormányzati tulajdonú intézményeket használnak. A sportlétesítmények üzemeltetői a város, illetve a saját honlapjaikon, valamint igény szerint a Tolnai Hírlapban közzéteszik a nyitvatartási időt és a használati díjakat.
III/3. Iskolai és óvodai sport
A Wosinsky Mór Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola iskolai telephelyein diáksportkörök is működnek.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 27. § (11) bekezdése, valamint a 97. § (6) bekezdése felmenő rendszerben mindennapos testnevelést ír elő. A tantervi előírásoknak megfelelően biztosított a tömegsport foglalkozás is.
A Wosinsky Mór Óvoda telephelyein alkalmazott óvodai nevelési program kötelezően előírja az óvodai testnevelést, melynek feltételei adottak.
A Tolnai Szent István Katolikus Gimnázium testnevelés óráihoz és egyéb sportfoglalkozásaihoz a gimnázium sportudvara és a Tolnai Kulturális Központ és Könyvtár Sportcsarnoka biztosít helyszínt és eszközöket.
III/4. A sportlétesítmények
Önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítmények:
- Tolnai Kulturális Központ és Könyvtár Sportcsarnoka (Bajcsy-Zs. E. u. 73/A.)
- Sportszékház (Bajcsy-Zs. E. u. 11.)
- Sportcsarnok (Lehel u. 30/A.)
- Városi Sportcsarnok (Sport u. 15/A.)
- Kajakház (Fürdőház u. 1.)
- Tolnai Sporttelep (Deák F. u.)
- Wosinsky Mór Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tornaterme (Eötvös u. 7.)
- Wosinsky Mór Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tornaterme (Mözs településrész, Iskola u. 19.)
- Gimnáziumi sportpálya (Bajcsy-Zs. u. 73.)
- Fitness park (Bajcsy-Zs. u. 73.)
- Teniszpályák (Sport u. 15/A.)
Állami tulajdonú sportlétesítmény:
- Tolnai Tanuszoda (7130 Tolna, Bajcsy-Zsilinszky u. 73. 970/121 hrsz.)
Thelena Városi Szolgáltató Kft. által 2021. február 15-én megkötött közszolgáltatási szerződés alapján az Önkormányzat szerződésben meghatározott közfeladatok ellátásával bízta meg a Thelena Kft-t. A szerződés alapján a Thelena Városi Szolgáltató Kft. fenntartja és működteti az Önkormányzat tulajdonában álló, részére üzemeltetésre átadott alábbi sportlétesítményeket:
- Sportszékház (7130 Tolna, Bajcsy-Zsilinszky Endre u. 11.)
- Sportcsarnok (7130 Tolna, Lehel u. 30/A.)
- Városi Sportcsarnok (7130 Tolna, Sport u. 15/A.)
A sport- és a szabadidő egyesületek terembér ellenében használhatják az önkormányzati sportlétesítményeket. Kivételt képez az a két sportegyesület (Tolna VFC, Tolnai KajakKenu SE), amelyeknek az Önkormányzat üzemeltetésre átadta az adott létesítményeket.
A Kajakház, illetve a Tolnai Sporttelep a sportegyesületek kezelésében működnek, amelyek minden év januárjában nyújtják be a fedett és a szabadtéri létesítmények állapotáról szóló beszámolót a szakmai és pénzügyi beszámolóval együtt. A Tolnai Sporttelep és a Kajakház üzemeltetési feltételeit az egyesületekkel kötött szerződések tartalmazzák.
A sportlétesítmények felújítása folyamatos. A prioritások felállítása a létesítményhasználók igényeinek figyelembe vételével történik. Az állagmegóvásról és felújításról az önkormányzat gondoskodik, amelyhez - a sportegyesületekkel együttműködve - pályázati és esetenként szponzori támogatásokat is felhasznál.
IV. A Továbbfejlesztés lehetőségei
IV/1. Iskolai és óvodai sport
Pályázati lehetőségek kihasználásával lehetőség nyílik a már fennálló sportlétesítmények felújítására, korszerűsítésére.
IV/2. Szabadidő és tömegsport
A szabadidősport és tömegsport feltételeinek fejlesztése az önkormányzat önként vállalt feladata.
Az iskolán kívüli önszerveződő csoportok, egyének, családok számára is biztosítani kell a rendszeres mozgáslehetőséget. Nagy hangsúlyt kell fektetni folyamatosan a szabadidős és turisztikai rendezvények támogatására is, mely megoldással szélesebb tömegek számára is lehetőség nyílik a többé-kevésbé rendszeres testmozgásra.
IV/3. Versenysport
A versenysport feltételeinek javítása összetett feladat. Továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni az utánpótlás nevelésére, a széles tömegbázis megteremtésére. Így a fejlesztés szorosan összefügg a szabadidős sporttal és az iskolán kívüli önszerveződő csoportok támogatásával.
Kiemelkedő jelentőségű a megfelelő képesítéssel rendelkező edzők szerepe is. Ez mind sportszakmai, mind egészségügyi szempontból elengedhetetlen követelmény.
V. SPORTFINANSZÍROZÁS ÉS A TÁMOGATÁS FORMÁI
Az önkormányzat anyagi forrásainak függvényében kiemelten kezeli és támogatja azokat a sportegyesületeket, amelyek megfelelnek a sporttámogatás feltételeinek.
A Képviselő-testület évente dönt a támogatási összegről és a támogatott sportegyesületek köréről, az egyesületek által benyújtott támogatási kérelem alapján.
V.1. Versenysport támogatása
A támogatás felhasználható az egyesület sportszakmai tevékenységével összefüggően bérleti díjakra, versenyeztetési és utánpótlás-nevelési kiadásokra, sporteszköz beszerzésre.
A versenyeztetési kiadások között kizárólag a versenyek megrendezéséhez kapcsolódó játékvezetői és ellenőri díjak, utazási költségek, nevezési díjak, sportorvosi költségek és edzőtáborozási költségek számolhatók el. Az utánpótlás-nevelési kiadások között a nevelő edzői munkabérek és azok járulékai számolhatók el.
A támogatás csak sportegyesületen keresztül történhet. A tárgy évi támogatási összeg nagyságáról és annak felosztásáról a Humán Bizottság véleményének figyelembevételével a Képviselő-testület dönt az alábbiakra való tekintettel:
- versenyeken elért eredmények, teljesítmények;
- taglétszám (igazolt tagok száma, amely verseny-, vagy klubigazolvánnyal alátámasztott);
- utánpótlás nevelés (igazolt tagok száma, amely verseny-, vagy klubigazolvánnyal alátámasztott);
- egyéni sportoknál min. 20 fő, csapatsportoknál min. 40 fő 20 év alatti fiatal rendszeres, igazolható edzésre járása, klubtagság igazolhatósága.
A támogatási igényben valótlan adat feltüntetése a támogatási kérelem elutasítását vonja maga után.
V.2. Gyermek- és tömegsport támogatása
A Gyermek- és tömegsport pályázat minden évben a keretösszeg megállapítás után kerül meghirdetésre. A pályázat beadási határideje március 31., amelyet kizárólag a kitöltött pályázati űrlapon lehet benyújtani.
Erre a pályázati támogatásra a város fenntartásában működő intézmények, valamint a kiemelt sportegyesületek nem pályázhatnak.
A tárgyévben felosztható támogatási összegről a Képviselő-testület dönt. A támogatott pályázatokról a Humán Bizottság dönt minden év április 30-ig.
V.3. Sportingatlan üzemeltetési támogatás
A Kajakház és a Tolnai Sporttelep, edzőpálya üzemeltetéséhez az önkormányzat támogatást nyújt. A támogatás összegét a Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság véleményének figyelembevételével a képviselő-testület állapítja meg. A támogatás összegének megállapításához az üzemeltető egyesületek minden év január 31-ig üzemeltetési, fenntartási tervet készítenek.
Az üzemeltetési támogatás a sport célú ingatlan közüzemi díjaira és karbantartásra fordítható.
V.4. A Sportegyesületek támogatásának feltételei
A kiemelt támogatást csak azok a sportegyesületek nyerhetik el, amelyek megfelelnek az alábbi feltételek mindegyikének:
1.) Önkormányzati támogatás csak annak részére nyújtható, akinek:
a.) nincs lejárt köztartozása, amiről a pályázat benyújtásakor nyilatkozatot tesz;
b.) a jogszabályi előírásoknak megfelelően gazdálkodik, az éves cégbírósági, törvényszéki beszámolási kötelezettségének határidőben eleget tesz;
c.) a korábban kapott támogatással megfelelő módon elszámolt.
2.) Nem kaphat támogatást:
a.) az a sportvállalkozás, amellyel szemben a Cstv. szerint végelszámolási, csőd- vagy felszámolási eljárás van folyamatban,
b.) az a sportszövetség, illetve sportegyesület, amelynek működését a bíróság felfüggesztette, valamint amelynek megszüntetésére az Et. szerint eljárás van folyamatban,
c.) az a sportegyesület, amellyel szemben a Cstv. szerint csődeljárás van folyamatban, vagy amely ellen a Cstv. szerinti felszámolási eljárás megindítása céljából kérelmet nyújtottak be, és felszámolását ennek alapján a bíróság jogerősen elrendelte.
d.) az a sportegyesület, amelynél a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény szerinti összeférhetetlenség fennáll, ill. amelyik sportegyesület közzétételi kötelezettségének nem tett eleget.
3.) Az önkormányzat nem biztosít támogatást, ha a támogatott szervezet:
a.) a támogatás igénylésekor valótlan vagy hamis adatot szolgáltatott,
b.) az (1) bekezdés szerinti feltételeket nem teljesítette, ill. a (2) bekezdés szerinti helyzetbe került,
c.) köztartozása a költségvetési döntést követően lejárt és arra fizetési halasztást sem kapott,
d.) a támogatást nem a megjelölt célra használta fel,
e.) a támogatott szervezetnek az önkormányzattal, vagy önkormányzati, valamint önkormányzati gazdasági intézménnyel szemben lejárt idejű tartozása van.
4.) A támogatásra vonatkozó igény benyújtásával a támogatott szervezet a következő dokumentumokat csatolja:
- az adott évre vonatkozó versenynaptár,
- versenyzési-, valamint utánpótlás nevelési terv, legalább 1-1 gépelt oldal,
- versenyzői, utánpótlás létszám, melyet versenyigazolványokkal vagy klubtagsági igazolványokkal igazol,
- összeférhetetlenségi nyilatkozat.
Az Önkormányzat a kiemelten támogatott sportegyesületekkel támogatási szerződést köt. A támogatott sportegyesületek minden év január 31-ig a teljes évi költségvetésükről és a támogatás felhasználásáról kötelesek tájékoztatást adni az Önkormányzatnak. A pénzügyi és szakmai beszámolóval egyidejűleg nyújtják be kérelmüket az egyesületek a kiemelt támogatásra való jogosultság megállapításához a 4.) pontban felsoroltak szerint.
A sportfinanszírozásból automatikus kizárásra kerül az a szervezet, amely az alábbi feltételeknek nem tesz eleget:
- az előző évi pénzügyi és szakmai beszámoló leadási határideje: január 31.
- a sportfinanszírozáshoz szükséges dokumentumok leadási határideje: január 31.
VI. A sportkapcsolatok
A sportegyesületek szakmai felügyeletét az országos sportági szakszövetségek végzik.
VII. Egyéb, a sporttörvénnyel kapcsolatos önkormányzati teendők
- Az önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítmények fejlesztése, korszerűsítése.
- A külön jogszabályban meghatározott nemzeti sportszabvány alapján új sportlétesítmények építése, illetve felújítás esetén, a meglévők szabvány szerinti átalakítása - különös tekintettel a fogyatékos sportolókra és a mozgássérült nézőkre.
Kiemelkedő fontosságú az új szabályozásban az, hogy fogyatékkal élő sportolók és nézők számára biztosítani kell mind építészeti, mind kommunikációs szempontból, hogy a létesítmény akadálymentes legyen. Ezt a szempontot figyelembe kell venni a meglévő sportlétesítmények korszerűsítésénél is.
- A szabadidősport és az iskolán kívüli, önszerveződő sporttevékenység feltételeinek további fejlesztése.
- Az utánpótlás-nevelés, a nők és a családok sportjának, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok és a fogyatékosok sportjának, illetve a tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolításának aktív támogatása.
- A nemzetközi sportkapcsolatok intenzitásának fokozása.
- Tevékeny közreműködés a nemzeti és a nemzetközi sport népszerűsítésében.
- Az önkormányzat minden évben pályázatot ír ki a „Tolna Város Jó Tanulója – Jó Sportolója” kitüntető díjra.
- Az önkormányzat minden évben pályázatot ír ki a „Tolna Város Sportjáért” kitüntető díjra, sportolók és sportvezetők részére.
- A „Tolna Városért” kitüntetés - a többi kategória mellett - rendkívül kiemelkedő sportteljesítmény eléréséért, illetve edzői tevékenységért adományozható.
VIII. Hatálya
A Sportkoncepció hatályba lépésének ideje: 2015. március 1.
A koncepciót szükség szerint, de legalább háromévenként felül kell vizsgálni.
ZÁRADÉK
A Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 49/2015. (II.26.) önkormányzati határozatával jelen Sportkoncepciót elfogadja, mellyel egyidejűleg a 371/2013. (XI.28.) határozatával elfogadott, valamennyi módosítással egységes szerkezetbe foglalt Sportkoncepciót hatályon kívül helyezi.
Módosítások:
- 60/2018. (II.22.) önkormányzatának határozata 2018. március 1-i hatállyal
- 199/2021. (X.28.) önkormányzatának határozata 2021. október 29-i hatállyal
T o l n a, 2015. február 26.
Appelshoffer Ágnes Ezerné dr. Huber Éva
polgármester jegyző
Mellékletek jegyzéke: (ügyintézés, tájékoztató, hirdetmények)
- Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (X.29.) számú rendelet kivonata a „Tolna Város Sportjáért” kitüntető díjról.
- „Tolna Város Sportjáért” kitüntető díj: Pályázati űrlapok és pályázati kiírás.
- Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (X.29.) számú rendelet kivonata a „Tolna Város Jó Tanulója – Jó Sportolója” díjról.
- „Tolna Város Jó Tanulója – Jó Sportolója” díj: Pályázati űrlapok és pályázati kiírás. Bírálati szempontok.
- Gyermek-és tömegsport pályázati kiírás, űrlap
- Sportegyesületek pénzügyi elszámoló lapja.